Ponuka pre MŠ:
pre pedagogických a odborných zamestnancov

Poradenstvo, odborné a metodické konzultácie

pre pedagogických zamestnancov MŠ, školských špeciálnych pedagógov, odborných zamestnancov MŠ, rodičov a zákonných zástupcov detí:

  • ku Katalógu podporných opatrení so zameraním na výber, aplikovanie a vyhodnotenie efektívnosti konkrétneho podporného opatrenia vo výchovno-vzdelávacom procese v najlepšom záujme dieťaťa a s ohľadom na podmienky MŠ, ktorú dieťa navštevuje
  • k systému podporných opatrení v súlade s princípmi multidisciplinárneho prístupu a inkluzívneho vzdelávania
  • k využitiu vybraných metód a nástrojov plánovaného a realizovaného pedagogického alebo orientačného diagnostikovania v kontexte systému podporných opatrení vrátane tvorby metodických materiálov
  • k výchove a vzdelávaniu detí predškolského veku vrátane výchovy a vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia
  • k výchove a vzdelávaniu detí predškolského veku so zdravotným postihnutím, zdravotným znevýhodnením a detí s nadaním
  • k objasneniu záverov a vysvetleniu odborných termínov a pojmov diagnostickej správy z vyšetrení dieťaťa (logopedické, psychologické, špeciálnopedagogické vyšetrenie)
  • k riešeniu sociálno-patologických javov, formovaniu postojov k zdravému spôsobu života a mentálnemu zdraviu detí, pozitívneho ovplyvňovania deficilného, disociálneho a asociálneho správania
  • k prevencii a možnej intervencii v prípadoch násilia na deťoch a syndrómu CAN

Poradenstvo, odborné a metodické konzultácie vieme zrealizovať aj na triednych, resp. celoškolských rodičovských združeniach.

Odborno-metodické semináre

pre pedagogických zamestnancov MŠ, školských špeciálnych pedagógov, odborných zamestnancov MŠ, rodičov a zákonných zástupcov detí na témy:

  • Vývin reči dieťaťa a používanie vhodných komunikačných stratégií
  • NKS u detí (logopedická starostlivosť, vysvetlenie pojmov, možný prístup učiteľa MŠ)
  • Logopedická intervencia a poradenstvo v podmienkach MŠ
  • Determinanty školskej spôsobilosti – kritériá školskej pripravenosti dieťaťa pred nástupom do 1. ročníka základnej školy
  • Rozpoznajme včas prejavy ťažkostí v učení
  • Dieťa s ADHD (prejavy, diagnostika, starostlivosť)
  • Dieťa s intelektovým nadaním (prejavy, diagnostika, starostlivosť)
  • Cvičenia na rozvoj parciálnych kognitívnych schopností u detí predškolského veku
  • Týrané, zneužívané a zanedbávané dieťa
  • Prečo sú deti agresívne?
  • Terapia hrou a Filiálna terapia
  • prípadne na ďalšie témy – podľa požiadaviek MŠ.

Psychologická starostlivosť

Psychologickú starostlivosť pre pedagogických zamestnancov podľa §79 Zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov formou stretnutí v oblastiach:

  • Prejavy, vlastnosti, procesy osobnosti
  • Sociálna klíma školy, atmosféra v pedagogickom zbore
  • Náročné životné situácie a ich prežívanie
  • Osobnosť – temperament, charakter, vlastnosti
  • Vyhorenie a stres u pedagogických zamestnancov

Okrem ponúkaných tém vieme zrealizovať psychologickú starostlivosť pre pedagogických zamestnancov aj na iné témy – podľa dohody a požiadaviek pedagogických zamestnancov (napr. Komunikačné zručnosti, Riešenie konfliktov,…).

Cieľová skupina: všetci pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 1 stretnutie (90 minút a viac, podľa dohody)

Súčasťou psychologickej starostlivosti o pedagogických zamestnancov sú aj preventívne aktivity pre pedagogických zamestnancov a preventívne programy pre pedagogických zamestnancov.

Preventívne aktivity

Odborné preventívne vzdelávacie aktivity a intervenčné metódy informatívneho a zážitkového charakteru realizované formou prednášky, besedy, zážitkovej aktivity s možnosťou vyhodnotenia vlastného stavu a situácie prostredníctvom stručných dotazníkov (sebadiagnostika), ako aj s možnosťou praktických nácvikov konkrétnych situácií, na nasledovné témy:

  • Stres, jeho vplyv na vlastný pracovný výkon a životný štýl
  • Syndróm vyhorenia u pedagogických zamestnancov
  • Agresivita v nás – možnosti jej zvládania
  • Závažné životné zmeny a ich následky – možné reakcie v jednotlivých vekových obdobiach na náročné životné situácie
  • Nadané deti – identifikácia, charakteristika a starostlivosť o nadané deti
  • Syndróm ADD, ADHD – symptómy, príčiny, možnosti pomoci
  • Žiak s poruchami správania – diagnostické kritériá a ich prejavy v praxi
  • Deň prevencie proti týraniu detí (19.11.) – príznaky týrania, zneužívania a šikanovania detí, charakteristika dieťaťa so syndrómom CAN, možnosti odhalenia, spôsoby riešenia

Cieľová skupina: všetci pedagogickí zamestnanci
Trvanie:

  • prednáška (1 – 2 hodiny)
  • prednáška, sebadiagnostika (3 hodiny)
  • prednáška, praktický nácvik riešenia konkrétnych prípadov (3 hodiny)
  • prednáška, sebadiagnostika, praktický nácvik riešenia konkrétnych prípadov (4 hodiny)

Preventívne programy

Preventívne programy realizované ako ucelené súbory aktivít s využívaním príslušných manuálov a s určeným počtom a postupnosťou sedení (5 – 6 stretnutí).

O duševnom zdraví a chorobe – preventívny program zameraný na témy a problémy duševného zdravia v súčasnom svete.
Duševné ochorenia sú stále pre väčšinu ľudí veľkou neznámou. Psychické problémy si väčšina ľudí necháva pre seba, hanbí sa niekomu zdôveriť, vyhľadať pomoc odborníka, pričom spokojnosť s vlastným životom, schopnosť tešiť sa, zapojiť sa do spoločnosti, prispôsobiť sa jej požiadavkám a celková kvalita života, závisia v značnej miere od duševného zdravia. Duševné zdravie ovplyvňuje aj telesné zdravie a schopnosť človeka prekonávať rôzne formy záťaží.

Jednotlivé stretnutia budú venované týmto témam:

  • Som normálny(a)?
  • Smútok a depresia
  • Efektívne riešenie konfliktov: učiteľ – dieťa, učiteľ – rodič
  • Stres a jeho zvládanie
  • Syndróm vyhorenia

Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 5 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20

Termín, obsah a rozsah preventívneho programu bude pred realizáciou dohodnutý individuálne, podľa požiadaviek pedagogických zamestnancov.
Jednotlivé témy sa dajú spájať do celkov podľa konkrétnych časových možností.

Program rozvoja sociálnych zručností – preventívny program zameraný na nasledovné témy:

  • Sebapoznávanie, sebauvedomovanie a sebahodnotenie
  • Emocionalita, rozvíjanie emocionality
  • Komunikácia a jej význam v interpersonálnych vzťahoch
  • Poznávanie druhých, ich akceptácia, stereotypy a predsudky
  • Empatia a jej význam pri riešení interpersonálnych problémov
  • Schopnosť vytvárať a udržiavať vzťahy
  • Vzťahy medzi spolupracovníkmi – kamarátstvo a priateľstvo
  • Vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi
  • Sociálne problémy, sociálna izolovanosť
  • Schopnosť rozhodovať sa. Tvorivosť a iniciatíva
  • Spolupatričnosť a kooperácia
  • Sociálne zručnosti a sociálne zvládanie (coping)
  • Sebakontrola a sebamonitorovanie vlastného správania
  • Rešpektovanie individuálnych odlišností a rozdielov podmienených rodom a etnicitou; tolerancia
  • Hodnotová orientácia a hodnotový systém
  • Moja cesta životom – orientácia na budúcnosť

Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20

Program rozvoja komunikačných zručností – preventívny program zameraný na nasledovné témy:

  • Sebapoznávanie, empatia a intuícia
  • Model komunikačného procesu – podstata komunikácie
  • Príčiny nedorozumení v komunikácii
  • Aktívne počúvanie, jeho prejavy a význam, bariéry pri počúvaní, stupne aktívneho počúvania, parafrázovanie, nácvik
  • Zložky komunikácie – verbálna a neverbálna
  • Princípy a techniky efektívnej komunikácie
  • Asertívna komunikácia
  • Komunikačné rampy
  • Kladenie otázok, chyby pri kladení otázok, nevhodné typy otázok
  • Námietky a argumentácia
  • Desatoro efektívnej komunikácie
  • Techniky na zvládnutie stresu
  • Riešenie konfliktných komunikačných situácií
  • Trénovanie komunikačných zručností v modelových situáciách
  • Zásady poskytovania a prijímania spätnej väzby, nácvik
  • Komunikácia s využitím IKT, výhody a riziká

Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20

Program efektívneho riešenia konfliktov v školách – preventívny program zameraný na nasledovné témy:

  • Definícia konfliktu
  • Negatívne vplyvy konfliktov na osobnosť človeka
  • Možnosti riešenia konfliktov z hľadiska komunikácie – konštruktívny, deštruktívny konflikt
  • Pravidlá úspešného riešenia konfliktov
  • Asertivita ako jeden zo spôsobov riešenia konfliktov
  • Základné princípy asertívneho správania
  • Sebapresadzovanie bez obmedzovania druhých
  • Asertívne správanie – súčasť komunikácie a prevencie konfliktov
  • Asertívne správanie a jeho miesto vo vzťahoch
  • Nácvik asertívneho správania

Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20