Ponuka pre MŠ:
pre pedagogických a odborných zamestnancov
Poradenstvo, odborné a metodické konzultácie
pre pedagogických zamestnancov MŠ, školských špeciálnych pedagógov, odborných zamestnancov MŠ, rodičov a zákonných zástupcov detí:
- ku Katalógu podporných opatrení so zameraním na výber, aplikovanie a vyhodnotenie efektívnosti konkrétneho podporného opatrenia vo výchovno-vzdelávacom procese v najlepšom záujme dieťaťa a s ohľadom na podmienky MŠ, ktorú dieťa navštevuje
- k systému podporných opatrení v súlade s princípmi multidisciplinárneho prístupu a inkluzívneho vzdelávania
- k využitiu vybraných metód a nástrojov plánovaného a realizovaného pedagogického alebo orientačného diagnostikovania v kontexte systému podporných opatrení vrátane tvorby metodických materiálov
- k výchove a vzdelávaniu detí predškolského veku vrátane výchovy a vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia
- k výchove a vzdelávaniu detí predškolského veku so zdravotným postihnutím, zdravotným znevýhodnením a detí s nadaním
- k objasneniu záverov a vysvetleniu odborných termínov a pojmov diagnostickej správy z vyšetrení dieťaťa (logopedické, psychologické, špeciálnopedagogické vyšetrenie)
- k riešeniu sociálno-patologických javov, formovaniu postojov k zdravému spôsobu života a mentálnemu zdraviu detí, pozitívneho ovplyvňovania deficilného, disociálneho a asociálneho správania
- k prevencii a možnej intervencii v prípadoch násilia na deťoch a syndrómu CAN
Poradenstvo, odborné a metodické konzultácie vieme zrealizovať aj na triednych, resp. celoškolských rodičovských združeniach.
Odborno-metodické semináre
pre pedagogických zamestnancov MŠ, školských špeciálnych pedagógov, odborných zamestnancov MŠ, rodičov a zákonných zástupcov detí na témy:
- Vývin reči dieťaťa a používanie vhodných komunikačných stratégií
- NKS u detí (logopedická starostlivosť, vysvetlenie pojmov, možný prístup učiteľa MŠ)
- Logopedická intervencia a poradenstvo v podmienkach MŠ
- Determinanty školskej spôsobilosti – kritériá školskej pripravenosti dieťaťa pred nástupom do 1. ročníka základnej školy
- Rozpoznajme včas prejavy ťažkostí v učení
- Dieťa s ADHD (prejavy, diagnostika, starostlivosť)
- Dieťa s intelektovým nadaním (prejavy, diagnostika, starostlivosť)
- Cvičenia na rozvoj parciálnych kognitívnych schopností u detí predškolského veku
- Týrané, zneužívané a zanedbávané dieťa
- Prečo sú deti agresívne?
- Terapia hrou a Filiálna terapia
- prípadne na ďalšie témy – podľa požiadaviek MŠ.
Psychologická starostlivosť
Psychologickú starostlivosť pre pedagogických zamestnancov podľa §79 Zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov formou stretnutí v oblastiach:
- Prejavy, vlastnosti, procesy osobnosti
- Sociálna klíma školy, atmosféra v pedagogickom zbore
- Náročné životné situácie a ich prežívanie
- Osobnosť – temperament, charakter, vlastnosti
- Vyhorenie a stres u pedagogických zamestnancov
Okrem ponúkaných tém vieme zrealizovať psychologickú starostlivosť pre pedagogických zamestnancov aj na iné témy – podľa dohody a požiadaviek pedagogických zamestnancov (napr. Komunikačné zručnosti, Riešenie konfliktov,…).
Cieľová skupina: všetci pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 1 stretnutie (90 minút a viac, podľa dohody)
Súčasťou psychologickej starostlivosti o pedagogických zamestnancov sú aj preventívne aktivity pre pedagogických zamestnancov a preventívne programy pre pedagogických zamestnancov.
Preventívne aktivity
Odborné preventívne vzdelávacie aktivity a intervenčné metódy informatívneho a zážitkového charakteru realizované formou prednášky, besedy, zážitkovej aktivity s možnosťou vyhodnotenia vlastného stavu a situácie prostredníctvom stručných dotazníkov (sebadiagnostika), ako aj s možnosťou praktických nácvikov konkrétnych situácií, na nasledovné témy:
- Stres, jeho vplyv na vlastný pracovný výkon a životný štýl
- Syndróm vyhorenia u pedagogických zamestnancov
- Agresivita v nás – možnosti jej zvládania
- Závažné životné zmeny a ich následky – možné reakcie v jednotlivých vekových obdobiach na náročné životné situácie
- Nadané deti – identifikácia, charakteristika a starostlivosť o nadané deti
- Syndróm ADD, ADHD – symptómy, príčiny, možnosti pomoci
- Žiak s poruchami správania – diagnostické kritériá a ich prejavy v praxi
- Deň prevencie proti týraniu detí (19.11.) – príznaky týrania, zneužívania a šikanovania detí, charakteristika dieťaťa so syndrómom CAN, možnosti odhalenia, spôsoby riešenia
Cieľová skupina: všetci pedagogickí zamestnanci
Trvanie:
- prednáška (1 – 2 hodiny)
- prednáška, sebadiagnostika (3 hodiny)
- prednáška, praktický nácvik riešenia konkrétnych prípadov (3 hodiny)
- prednáška, sebadiagnostika, praktický nácvik riešenia konkrétnych prípadov (4 hodiny)
Preventívne programy
Preventívne programy realizované ako ucelené súbory aktivít s využívaním príslušných manuálov a s určeným počtom a postupnosťou sedení (5 – 6 stretnutí).
O duševnom zdraví a chorobe – preventívny program zameraný na témy a problémy duševného zdravia v súčasnom svete.
Duševné ochorenia sú stále pre väčšinu ľudí veľkou neznámou. Psychické problémy si väčšina ľudí necháva pre seba, hanbí sa niekomu zdôveriť, vyhľadať pomoc odborníka, pričom spokojnosť s vlastným životom, schopnosť tešiť sa, zapojiť sa do spoločnosti, prispôsobiť sa jej požiadavkám a celková kvalita života, závisia v značnej miere od duševného zdravia. Duševné zdravie ovplyvňuje aj telesné zdravie a schopnosť človeka prekonávať rôzne formy záťaží.
Jednotlivé stretnutia budú venované týmto témam:
- Som normálny(a)?
- Smútok a depresia
- Efektívne riešenie konfliktov: učiteľ – dieťa, učiteľ – rodič
- Stres a jeho zvládanie
- Syndróm vyhorenia
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 5 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20
Termín, obsah a rozsah preventívneho programu bude pred realizáciou dohodnutý individuálne, podľa požiadaviek pedagogických zamestnancov.
Jednotlivé témy sa dajú spájať do celkov podľa konkrétnych časových možností.
Program rozvoja sociálnych zručností – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
- Sebapoznávanie, sebauvedomovanie a sebahodnotenie
- Emocionalita, rozvíjanie emocionality
- Komunikácia a jej význam v interpersonálnych vzťahoch
- Poznávanie druhých, ich akceptácia, stereotypy a predsudky
- Empatia a jej význam pri riešení interpersonálnych problémov
- Schopnosť vytvárať a udržiavať vzťahy
- Vzťahy medzi spolupracovníkmi – kamarátstvo a priateľstvo
- Vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi
- Sociálne problémy, sociálna izolovanosť
- Schopnosť rozhodovať sa. Tvorivosť a iniciatíva
- Spolupatričnosť a kooperácia
- Sociálne zručnosti a sociálne zvládanie (coping)
- Sebakontrola a sebamonitorovanie vlastného správania
- Rešpektovanie individuálnych odlišností a rozdielov podmienených rodom a etnicitou; tolerancia
- Hodnotová orientácia a hodnotový systém
- Moja cesta životom – orientácia na budúcnosť
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20
Program rozvoja komunikačných zručností – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
- Sebapoznávanie, empatia a intuícia
- Model komunikačného procesu – podstata komunikácie
- Príčiny nedorozumení v komunikácii
- Aktívne počúvanie, jeho prejavy a význam, bariéry pri počúvaní, stupne aktívneho počúvania, parafrázovanie, nácvik
- Zložky komunikácie – verbálna a neverbálna
- Princípy a techniky efektívnej komunikácie
- Asertívna komunikácia
- Komunikačné rampy
- Kladenie otázok, chyby pri kladení otázok, nevhodné typy otázok
- Námietky a argumentácia
- Desatoro efektívnej komunikácie
- Techniky na zvládnutie stresu
- Riešenie konfliktných komunikačných situácií
- Trénovanie komunikačných zručností v modelových situáciách
- Zásady poskytovania a prijímania spätnej väzby, nácvik
- Komunikácia s využitím IKT, výhody a riziká
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20
Program efektívneho riešenia konfliktov v školách – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
- Definícia konfliktu
- Negatívne vplyvy konfliktov na osobnosť človeka
- Možnosti riešenia konfliktov z hľadiska komunikácie – konštruktívny, deštruktívny konflikt
- Pravidlá úspešného riešenia konfliktov
- Asertivita ako jeden zo spôsobov riešenia konfliktov
- Základné princípy asertívneho správania
- Sebapresadzovanie bez obmedzovania druhých
- Asertívne správanie – súčasť komunikácie a prevencie konfliktov
- Asertívne správanie a jeho miesto vo vzťahoch
- Nácvik asertívneho správania
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20