Kariérová výchova a kariérové poradenstvo

Kariérová výchova a kariérové poradenstvo sa realizuje skupinovo, ale aj individuálne pre všetkých žiakov ako pomoc pri správnom výbere štúdia a povolania. Uskutočňuje sa v spolupráci s triednymi učiteľmi, výchovnými poradcami, rodičmi, príp. ďalšími určenými pedagogickými a odbornými zamestnancami škôl participujúcimi na posudzovaní kariérového vývinu žiakov.

Kariérová výchova sa zameriava na rozvoj vedomostí, zručností, postojov a získavania pracovných skúseností a návykov detí/žiakov prostredníctvom plánovaného programu prepájania skúseností učenia v škole s prácou. Cieľom kariérovej výchovy je, aby sa žiaci naučili vnímať zmysluplnosť práce vo svojom živote a získali k nej postoj ako k dôležitej súčasti plnohodnotného a uspokojivého života. Kariérová výchova sa zameriava aj na odbúravanie predsudkov a stereotypov a na sociálno-emocionálne posilňovanie žiakov, aby sa dokázali v živote slobodne rozhodovať.

Kariérové poradenstvo je inkluzívny proces, ktorý umožňuje deťom a žiakom s rozmanitými potrebami nadobúdať zručnosti pre riadenie kariéry v rôznych vývinových štádiách tak, aby si dokázali utvárať zmysluplný osobný a spoločensky relevantný pracovný život.

Rozvoj zručností pre riadenie kariéry sa s deťmi a žiakmi realizuje v troch oblastiach:

  • uvedomenie si svojich silných stránok, záujmov a hodnôt, schopnosť sebareflexie, stanovenia cieľov a identifikácia individuálnych zdrojov,
  • pochopenie zákonitostí a požiadaviek vonkajšieho sveta a sveta práce; preskúmanie a porovnanie rôznych kariérových možností a profesijných dráh,
  • riadenie a plánovanie vlastnej profesijnej a vzdelávacej dráhy a kontinuálne utváranie svojho života.

Činnosti kariérového poradcu CPaP na základných a stredných školách:

Poskytovanie informácií – kariérový poradca CPaP sprostredkúva žiakom potrebné informácie o možnostiach ďalšieho štúdia: poskytuje dôležité informácie týkajúce sa požiadaviek a podmienok prijatia na ďalšie štúdium a informácie o uplatnení sa na trhu práce.

Depistáž – kariérový poradca CPaP v spolupráci s triednymi učiteľmi, výchovnými poradcami a rodičmi uskutočňuje depistáž pre žiakov, ktorí potrebujú pomoc v profesijnej oblasti: prostredníctvom dotazníkov zisťuje predbežný záujem týchto žiakov o voľbu štúdia a následne povolania.

Diagnostika – kariérový poradca CPaP v spolupráci so psychológom CPaP na základe odporúčania triedneho učiteľa, výchovného poradcu či rodičov realizuje diagnostiku žiakov zameranú na profesionálne záujmy, preferované povolania a analýzu štruktúry inteligencie: použitím štandardizovaných psychodiagnostických nástrojov (testové batérie, PC programy) identifikuje osobnostné či výkonové charakteristiky žiakov, ktoré sú významné na doplnenie obrazu o žiakovi vo vzťahu k jeho kariérovému vývinu.

Poradenstvo – kariérový poradca CPaP ponúka poradenstvo žiakom a ich rodičom formou individuálnych stretnutí: poradenstvo žiakom, ktorí pri voľbe svojho ďalšieho štúdia a budúceho povolania sú nerozhodní a profesijne nevyhranení, potrebujú si overiť správnosť svojej voľby alebo majú neadekvátnu voľbu; poradenstvo rodičom ako komunikovať so svojimi deťmi o možnostiach štúdia a voľbe povolania (napr. aktívne ich počúvať pri vlastnej voľbe povolania, dávať im spätnú väzbu k zvolenej profesii a najmä emocionálnu podporu pri rozhodovaní sa o svojej budúcnosti).

Program skupinového kariérového poradenstva pre základné školy

Kariérový poradca CPaP ponúka žiakom 6. alebo 7. ročníka možnosť zapojiť sa do Programu skupinového kariérového poradenstva: Moje budúce povolanie, ktorý trvá do 9. ročníka a je zameraný na voľbu štúdia a výber povolania.

Cieľ programu:

  • predstaviť žiakom svet práce
  • pripraviť žiakov na voľbu budúceho povolania
  • oboznámiť žiakov s možnosťami ďalšieho štúdia

Program skupinového kariérového poradenstva v 6. ročníku:

Moje budúce povolanie  – tvorivá súťaž zameraná na výber povolania, do ktorej sa žiaci môžu zapojiť zaslaním textu, kresby, koláže, príp. kombinácie textu a kresby, textu a koláže na výkres formátu A4, max. A3.

Termín a ďalšie podmienky súťaže zasiela školám kariérový poradca CPaP.

Program skupinového kariérového poradenstva v 7. ročníku:

Cieľom troch na seba nadväzujúcich stretnutí (trvanie stretnutia 45 – 90 minút, podľa dohody) je predstaviť žiakom svet práce a pripraviť ich na výber budúceho povolania prostredníctvom zážitkových aktivít a workshopu.

Strom povolaní – zážitková aktivita, ktorej cieľom je spoznávanie rôznych povolaní, hľadanie vlastnej individuality, ale aj podobnosti s rodičmi či najbližšími príbuznými.

Priebeh zážitkovej aktivity: každý žiak vypracuje svoj „Strom povolaní“ (zapíše povolania svojich rodičov, starých rodičov a najbližších príbuzných), zistí možnú podobnosť v schopnostiach, postojoch, záujmoch a zručnostiach medzi ním a rodinnými príslušníkmi, vníma vplyv svojich rodičov na vlastný výber povolania (rodič je pre svoje dieťa vzorom, ktorý mu sprostredkúva životné a pracovné hodnoty, ako aj hodnotu vzdelania).

Roky prípravy na povolanie – workshop, v ktorom žiaci získavajú reálnejší pohľad na profesiu, ktorú si chcú zvoliť.

Priebeh workshopu: žiaci majú pred sebou zoznam povolaní (profesií), ktorý vypracovali na zážitkovej aktivite Strom povolaní, následne skupina žiakov k povolaniam spoločne dopĺňa a špecifikuje požiadavky na vzdelanie, dĺžku prípravy, pracovné prostredie, atď.

Vývesné štítky a Hranie rolí – zážitková aktivita, počas ktorej žiaci majú možnosť sami stvárniť zvolenú profesiu (hrať rolu, vžiť sa do zvolenej profesie).

Priebeh zážitkovej aktivity: každý žiak navrhne a upraví svoju značku (vývesný štítok) spojenú s určitou profesiou, žiaci s vývesnými štítkami spoločne vytvoria pomyselné mesto, následne v dvojiciach predvedú zvolenú profesiu (hrajú roly).

Po skončení zážitkovej aktivity sa ukáže nielen preferencia zvolených povolaní v určitej dobe, ale aj nedostatok iných povolaní.

Program skupinového kariérového poradenstva v 8. ročníku:

Cieľom troch na seba nadväzujúcich stretnutí (trvanie stretnutia 90 minút)  je viesť žiakov k uvedomeniu si svojich silných stránok, záujmov a hodnôt, k schopnosti sebareflexie, k stanoveniu životných cieľov a k identifikácii individuálnych zdrojov prostredníctvom zážitkových aktivít a workshopu.

Moje silné a slabé stránkyzážitková aktivita, ktorej cieľom je, aby žiaci dokázali identifikovať svoje charakteristické vlastnosti, ktoré ovplyvňujú myslenie, správanie, konanie i rozhodovanie, zamerali sa na svoje silné stránky a naučili sa ich posilňovať.

Priebeh zážitkovej aktivity: žiaci najprv samostatne analyzujú svoje silné stránky, následne svoje silné stránky prezentujú pred skupinou žiakov, po odprezentovaní svojich silných stránok dostávajú spätnú väzbu od skupiny žiakov.

Moje hodnoty zážitková aktivita, ktorej cieľom je, aby si žiaci uvedomili svoj vlastný hodnotový rebríček a následne ho spojili s vhodnou profesiou.

Priebeh zážitkovej aktivity: výberom batérie hodnôt a ich následnou selekciou žiaci identifikujú to, čo im dáva silu a nabíja ich pozitívnou energiou a naopak, čo im silu berie a ťaží ich.

Moja profesijná identita – workshop zameraný na výber povolania z hľadiska identity.

Priebeh workshopu: žiaci po zadefinovaní piatich pilierov identity hľadajú pre seba vhodné povolania.

Program skupinového kariérového poradenstva v 9. ročníku:

Cieľom troch na seba nadväzujúcich stretnutí (trvanie stretnutia 45 minút) je zhrnutie poznatkov procesu sebapoznania, spracovanie vlastného portfólia a orientácia na trhu práce v regióne aj v širšom okolí prostredníctvom zážitkových aktivít a workshopu.

Moje ideálne pracovné prostredie – zážitková aktivita spojená s krátkym dotazníkom (dotazník dáva grafický výstup individuálnych priorít), ktorej cieľom je zmapovať predstavu ideálneho pracovného prostredia dnešných žiakov.

Moje portfólio – zážitková aktivita, v ktorej žiaci samostatne spracujú svoje doterajšie zistenia o svojom povolaní a následne v skupine hľadajú existujúce prieniky povolaní či oblastí, v ktorých by chceli pracovať.

Orientovanie sa na trhu práce – workshop, kde sa žiaci končiacich ročníkov dozvedia o možnostiach pokračovania v štúdiu, o činnosti odborov úradu práce, o činnosti siete EURES a získajú aktuálne informácie o voľných pracovných miestach, ako aj informácie pre oblasť slovenského a európskeho trhu práce.

Program skupinového kariérového poradenstva pre stredné školy

Kariérový poradca CPaP ponúka žiakom II. alebo III. ročníka SŠ (podľa požiadaviek školy) možnosť zapojiť sa do Programu skupinového kariérového poradenstva: Moja cesta – môj splnený sen, ktorý trvá dva roky a je zameraný na rozvoj kľúčových kompetencií zvyšujúcich šancu mladých ľudí úspešne sa uplatniť na trhu práce.

Cieľ programu:

  • príprava žiakov SŠ na profesionálne rozhodovanie sa, na voľbu štúdia, príp. povolania, na vstup do sveta práce,
  • rozvoj záujmov mladých ľudí, osobitne profesijných záujmov v nadväznosti na profesionálne rozhodovanie sa, rozvoj pracovnej motivácie a sebapoznania vo vzťahu k požiadavkám sveta práce.

Program skupinového kariérového poradenstva v II./III. ročníku SŠ:

Sebaexplorácia – uvedomenie si svojich silných stránok, schopností, zručností, záujmov a hodnôt, sebareflexia a stanovenie životných cieľov počas troch stretnutí (trvanie stretnutia 45 – 90 minút, podľa dohody) prostredníctvom zážitkových aktivít, riadených rozhovorov, pracovných listov a dotazníkov.

Analýza môjho potenciálu – Aké talenty sa vo mne skrývajú? – dotazník a riadený rozhovor, ktorými žiaci prezentujú svoje schopnosti, vlastnosti, hodnoty a naučia sa ich aj presvedčivo podať – tzv. prospešná „samochvála“.

Deväť životov – zážitková aktivita, ktorej zámerom je hravým prístupom vyniesť na povrch „katalyzátory“ pre silné stránky žiakov.

V akých povolaniach sa môžem uplatniť? – pracovný list, prostredníctvom ktorého žiaci hľadajú alternatívne možnosti využitia svojich silných stránok a Rodovo podmienené priority – pracovný list a riadený rozhovor, ktorými si žiaci uvedomujú vyrovnávanie rodových rozdielov na trhu práce, uvádzajú možnosti na dosiahnutie rovnakej účasti v rôznych odvetviach hospodárstva s cieľom postupného uvoľnenia generačne zakorenených rodových stereotypov.

Program skupinového kariérového poradenstva v III./IV. ročníku SŠ:

Kariérová explorácia – preskúmanie a porovnanie svojich kariérových možností a možností uplatnenia sa na trhu práce, pochopenie požiadaviek sveta práce, riadenie a plánovanie svojej vlastnej profesijnej a vzdelávacej cesty a nadobudnutie rozhodovacích zručností počas troch stretnutí (trvanie stretnutia 90 minút) prostredníctvom zážitkových aktivít a workshopov.

SWOT analýza zážitková aktivita, workshop, prostredníctvom ktorých žiaci preskúmajú svoje silné a slabé stránky, ktoré sú vnútornými činiteľmi vplývajúcimi na ich osobu. Zároveň budú mať priestor zmapovať príležitosti a ohrozenia, teda vonkajšie činitele, ktoré ovplyvňujú celkový kontext ich rozhodovania.

Deň v budúcnosti – zážitková aktivita zameraná na vnímanie seba samého a Moje portfólio – zážitková aktivita, v ktorej žiaci samostatne spracujú svoje doterajšie zistenia o svojom povolaní a následne v skupine hľadajú existujúce prieniky povolaní či oblastí, v ktorých by chceli pracovať.

Orientovanie sa na trhu práce – workshop, kde sa žiaci končiacich ročníkov dozvedia o možnostiach pokračovania v štúdiu, o činnosti odborov úradu práce, o činnosti siete EURES a získajú aktuálne informácie o voľných pracovných miestach, ako aj informácie pre oblasť slovenského a európskeho trhu práce.