Diagnostika

Diagnostika sa zameriava na identifikovanie najvýznamnejších vlastností a charakteristík diagnostikovaného dieťaťa a žiaka a jeho širšieho a užšieho sociálneho prostredia vzhľadom na ďalšie možnosti jeho výchovy a vzdelávania, stimulácie alebo terapie. Diagnostika v centre poradenstva a prevencie v sebe integruje závery psychologickej, špeciálnopedagogickej i logopedickej diagnostiky. Môže vychádzať aj z diagnostík vykonaných na prvom stupni podpory (pedagogická diagnostika) a druhom stupni podpory (orientačná diagnostika). V našom centre poskytujeme psychologickú, špeciálnopedagogickú, logopedickú a sociálnopedagogickú diagnostiku.

Psychologická diagnostika je odborná činnosť zameraná na poznávanie psychických vlastností a psychických funkcií dieťaťa a žiaka, na poznávanie úrovne jeho intelektových schopností, vedomostí a zručností, zároveň na identifikovanie možných nežiaducich vplyvov pôsobiacich na jeho psychický a sociálny vývin.

Špeciálnopedagogická diagnostika je odborná činnosť zameraná na identifikáciu silných a slabých stránok dieťaťa a žiaka, jeho potrieb, možných príčin zlyhávania na vyučovaní.  Podkladom k realizácii špeciálnopedagogickej diagnostiky v našom centre je pedagogická diagnostika a orientačná diagnostika, v ktorých sú uvedené potrebné informácie z výchovno-vzdelávacieho procesu súvisiace s ťažkosťami v učení dieťaťa a žiaka. Výsledkom špeciálnopedagogickej diagnostiky je určenie diagnózy a pomenovanie najefektívnejšej formy poskytovania ďalšej starostlivosti s cieľom zabezpečiť podporu dieťaťa a žiaka vo výchove a vzdelávaní.

Rediagnostika je opakované, resp. kontrolné diagnostické vyšetrenie, ktorým sa sleduje náprava či úprava starostlivosti o dieťa a žiaka. Začína analýzou predchádzajúcich vyšetrení a ďalších skutočností zistených pri práci s dieťaťom a žiakom. Končí konštatovaním o potvrdení stavu zisteného v predchádzajúcich vyšetreniach alebo konštatovaním o jeho zmene. V porovnaní s prvým diagnostickým vyšetrením sa po rediagnostike môžu odporúčania k výchove a vzdelávaniu, ako aj následnej starostlivosti líšiť.

Logopedická diagnostika je odborná činnosť zameraná na identifikáciu príčin, druhov, vzniku, priebehu osobitostí a následkov narušenej komunikačnej schopnosti. Je východiskom pre voľbu metód logopedickej intervencie a pre stanovenie diagnózy. Hlavným prostriedkom logopedickej diagnostiky je súvislý rečový prejav alebo čítanie. Logopéd hodnotí komunikáciu ako celok – verbálnu i neverbálnu stránku rečového prejavu, zároveň hodnotí i tzv. koverbálne správanie (správanie pri rečovom prejave – neprirodzené pohyby tváre, rúk i celého tela, ktoré môžu pôsobiť rušivo vzhľadom na komunikačný zámer).

Sociálnopedagogická diagnostika je odborná činnosť zameraná na identifikáciu adaptačných, výchovných, vzdelávacích problémov a špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb. Vychádza z pozorovania špecifických prejavov v správaní dieťaťa a žiaka, ktoré sa vyskytujú v rôznych sociálnych prostrediach (rodina, škola, rovesnícka skupina). Diagnostické vyšetrenie sociálnych vzťahov sa realizuje pri takých zmenách správania, ktoré nie je v súlade s vývinovou úrovňou dieťaťa a žiaka, napr. neschopnosť rešpektovať platné normy správania na úrovni, ktorá zodpovedá veku, resp. rozumovým schopnostiam dieťaťa a žiaka, výrazné adaptačné ťažkosti, nedostatky v osvojení, používaní alebo sebakontrole sociálnych zručností, nesprávny výber kamarátov a rovesníkov, diskriminácia a šikanovanie v školskom prostredí.