cpaplevoca@cpaplevoca.sk

+421 53 451 1968

Depistáž

Depistáž je aktívne a cielené vyhľadávanie javov (napr. ťažkosti v učení, poruchy správania) s cieľom identifikovať rizikové faktory u detí a žiakov, a tým im zabezpečiť včasnú odbornú pomoc.

Depistáž na zisťovanie aktuálnej úrovne školskej spôsobilosti v predškolskom veku

Depistážou na zisťovanie aktuálnej úrovne školskej spôsobilosti v predškolskom veku psychológ nášho centra zisťuje úroveň telesného, psychického a sociálneho vývinu, ktorá dieťaťu umožňuje úspešne zvládnuť požiadavky základnej školy. Zároveň depistážou identifikuje deti s emocionálnymi, osobnostnými i vzdelávacími problémami, ktoré môžu vplývať na zdravý vývoj dieťaťa a spôsobovať jeho neúspech v školskom prostredí, ako aj deti nadpriemerné a nadané. Včasná identifikácia detí s rizikovým vývinom je pre psychológa, rodičov, pedagogických a odborných zamestnancov MŠ nápomocná pri navrhovaní podporných opatrení na dosiahnutie školskej spôsobilosti týmto deťom a odporúčaní ďalšej starostlivosti, vrátane diagnostického vyšetrenia v našom centre, z ktorého záverov sa následne určí ďalšia odbornú pomoc.

Depistáž na zisťovanie výskytu narušenej komunikačnej schopnosti

Depistážou na zisťovanie výskytu narušenej komunikačnej schopnosti v predškolskom a školskom veku logopéd nášho centra posúdi správny vývin reči a v prípade identifikovania detí a žiakov s poruchami výslovnosti odporúča artikulačnú terapiu alebo logopedickú terapiu. 

Depistáž na zisťovanie predpokladu špecifických porúch učenia v školskom veku

V rámci depistáže na zisťovanie predpokladu špecifických porúch učenia v školskom veku ponúkame predškolákom a žiakom 1. ročníka ZŠ (do decembra prvého polroku) Test prediktorov gramotnosti, vďaka ktorému dokážeme vyhodnotiť úroveň vývinu jazykovo-kognitívnych pregramotnostných schopností dieťaťa (schopnosť naučiť sa čítať a písať). Logopéd alebo špeciálny pedagóg nášho centra pri vyhodnocovaní testu môže odhaliť nielen dieťa  s budúcimi ťažkosťami pri osvojovaní si čítania a písania, ale aj dieťa nadané. Včasnou identifikáciou rizikových faktorov u detí možno predchádzať ich následnému zlyhávaniu. Dobrou spoluprácou rodičov, učiteľov, školských podporných tímov, ako aj odborných zamestnancov CPaP, ktorí určia spôsob poskytovania primeranej odbornej pomoci a podpory, môže dieťa rozvíjať svoj potenciál 

Depistáž zisťovanie úrovne čitateľskej gramotnosti a kritického myslenia

Depistážou na zisťovanie úrovne čitateľskej gramotnosti a kritického myslenia špeciálny pedagóg nášho centra overuje schopnosť žiakov základných i stredných škôl prečítať text, vyhľadať informáciu, porozumieť jej a použiť ju. Úroveň porozumenia textu a pochopenia významu je skúmaná u všetkých žiakov, ktorí prešli zo štádia učiť sa čítať do štádia učiť sa čítaním. Čitateľská gramotnosť je vnímaná ako súhrn vedomostí, zručností a stratégií, ktoré si človek buduje po celý život, preto ju nemôžeme chápať iba ako schopnosť vedieť čítať text a už vôbec nie ako schopnosť veľmi rýchlo a plynulo čítať text, ak chýba porozumenie textu.

Depistáž na zisťovanie výskytu nežiaducich, patologických foriem správania

Depistážou na zisťovanie výskytu nežiaducich, patologických foriem správania sociálny pedagóg alebo psychológ nášho centra zisťujú predpoklad možného problémového správania sa detí a žiakov v kolektívoch tried škôl a školských zariadení. Cieľom depistáže je teda predchádzať vzniku problémového správania sa detí a žiakov a včas identifikovať deti a žiakov s problémovým správaním. Predchádzať výskytu sociálno-patologických javov detí a žiakov je možné preventívnou činnosťou formou preventívnych aktivít a preventívnych programov. V prípade zistenia porúch správania u detí a žiakov sa odporúča ďalšia odborná pomoc, ktorú poskytujú psychológovia a sociálny pedagóg nášho centra prostredníctvom odbornej starostlivosti poradenstvo, diagnostika, terapia.