Prevencia

Prevencia je odborná činnosť, ktorej cieľom je posilňovať schopnosti a zručnosti detí a žiakov vplyvajúce na ich zdravý vývin a formovanie primeraných postojov v oblasti fyzického a duševného zdravia, a zároveň predchádzať prejavom problémového správania. Sociálny pedagóg a psychológovia nášho centra vykonávajú prevenciu ako skupinovú činnosť pre deti a žiakov formou preventívnych aktivít a preventívnych programov.

Preventívne aktivity sú krátkodobé (1 – 3 stretnutia) vzdelávacie aktivity a intervenčné metódy informatívneho, zážitkového charakteru, ktoré sa predovšetkým zameriavajú na rôzne oblasti prevencie rizikového správania, prevencie školských a výchovných problémov, na posilnenie úspešnej adaptácie žiakov na školu. Realizujú sa ako besedy, zážitkové aktivity, prednášky (zvyčajne 1 stretnutie v rozsahu 2 vyučovacích hodín) s možnosťou vyhodnotenia vlastného stavu a situácie prostredníctvom stručných dotazníkov a s možnosťou praktických nácvikov konkrétnych situácií.

Preventívne programy sú strednodobé (4 – 7 stretnutí) a dlhodobé (8 a viac stretnutí) vytvorené ucelené súbory aktivít s využívaním príslušných manuálov a s určeným počtom a postupnosťou sedení.

Preventívne aktivity:

  • Správame sa bezpečne – fixovanie žiaduceho správania v potenciálne nebezpečných situáciách
  • Zdravý životný štýl – formovanie postojov k zdravému spôsobu života a mentálnemu zdraviu
  • Naučme sa spolu vychádzať – Čo nás spája a čo nás rozdeľuje (ku Dňu tolerancie 16.11.) – sociálna akceptácia jednotlivca v triede, predsudky v medziľudských vzťahoch, rešpektovanie inakosti
  • Determinanty učenia – inteligencia, osobnosť, nadanie, talent, podmienky vzdelávania
  • Šikanovanie – aktéri, obete, možné reakcie okolia, spôsoby riešenia konfliktov v triede, nácvik techník odolávania nátlaku
  • Partia alebo samota? – sociálne skupiny a ich význam pre jednotlivca
  • Konflikty s rodičmi – Sú skutočne nevyhnutné? Ako ich riešiť?
  • Ako sa správne učiť? – efektivita domácej prípravy, požiadavky na prostredie, pozornosť, pamäť, inteligenciu
  • Naše konflikty a spôsoby ich riešenia – praktický nácvik jednotlivých spôsobov riešenia konfliktov
  • Agresivita v nás – možnosti jej zvládnutia
  • Svetový deň duševného zdravia (10.10.) – zvládanie stresu, relaxácia
  • Kyberšikanovanie – prejavy a možnosti prevencie
  • Nástrahy internetu – spôsoby zneužívania informácií získaných cez internet (hoaxy, phishing, neželané reklamy)
  • Svetový deň boja proti drogám (21.6.) – Ako sa správne rozhodnúť? – vznik závislosti, nácvik odmietania drog
  • Životné hodnoty – Čo je pre mňa v živote skutočne dôležité?
  • Úzkosť, tréma, strach – ako ich prekonávame?
  • Zvládanie náročných životných situácií – adaptačné mechanizmy organizmu
  • Poruchy príjmu potravy – mentálna anorexia, bulímia
  • Alkohol a alkoholizmus – etapy a vznik závislosti
  • Priateľstvo, náklonnosť, zamilovanosť, láska – vyjadrenie sympatie, antipatie, otázky správneho výberu partnera
  • Ja a moje sebavedomie – zdravé sebavedomie ako základ dobrých medziľudských vzťahov
  • Hrou proti AIDS – možnosť získať základné informácie o spôsobe prenosu a ochrany pred infekciou HIV/AIDS a v rámci aktivity premýšľať o vlastných postojoch a správaní sa v možných rizikových situáciách
  • Plánovaná cesta životom – životné ciele a ich význam – príklad tvorby životných cieľov
  • Obchodovanie s ľuďmi – prevencia pred únosmi za účelom obchodovania s ľudskými orgánmi a nútenou prostitúciou (vyhľadávanie pomoci v zahraničí, kontaktovanie s rodinou, návrat domov)

Preventívne programy:

Zippyho kamaráti – preventívny program  sociálneho a emocionálneho rozvoja, ktorý dieťa a žiaka učí:
• rozpoznať pocity (radosť, hnev, strach, nervozita, žiarlivosť)
•  aktívne počúvať a povedať to, čo chce povedať (napr. formulovať prosbu o pomoc v situácii, keď si nevie samo poradiť)
• nadviazať a udržiavať kamarátske vzťahy, zároveň si precvičuje, ako prijať odmietnutie
• zvládať konfliktné a záťažové situácie (precvičuje si možné postupy, ktoré prinášajú zmeny v jeho osobnom živote, príp. stratu blízkeho človeka)
Trvanie: 24 stretnutí (1 stretnutie 45 – 90 minút, podľa dohody)

Kamaráti jabĺčka – preventívny program sociálneho a emocionálneho rozvoja – nadväzuje na program Zippyho kamaráti, ktorý žiaka učí:
• ako identifikovať svoje pocity a hovoriť o nich
• ako vyjadriť, čo chcú povedať
• ako pozorne načúvať
• ako požiadať o pomoc
• ako sa ospravedlniť
• ako vytvárať a udržiavať priateľstvá
• ako sa vyrovnať s osamelosťou a odmietnutím
• ako pomáhať druhým
• ako riešiť konflikty
• ako sa prispôsobiť novým situáciám
• ako sa vyrovnať so zmenou a stratou, vrátane úmrtia
• ako sa vyrovnať so šikanovaním
Trvanie: 24 stretnutí (1 stretnutie 45 – 90 minút, podľa dohody)

Leove dobrodružstvá – preventívny program sociálneho a emocionálneho rozvoja. Cieľom preventívneho programu je znižovanie výskytu konfliktných situácií v rovesníckom kolektíve a aplikovanie nenásilnej komunikácie pri predchádzaní sociálno-patologických javov (nielen v školskom prostredí).
Program je zameraný na nasledovné oblasti:
• emócie, rozvoj empatie a emocionálnej inteligencie
• riešenie konfliktných a záťažových situácií
• prosociálne správanie
• posilňovanie vzťahov v skupine, priateľstvo
• posilňovanie sebadôvery, pozitívne sebahodnotenie
• vnímanie inakosti, podpora vzájomnej tolerancie
• aktívne počúvanie/sluchové vnímanie
Trvanie: 8 stretnutí (1 stretnutie 45 – 90 minút, podľa dohody)

Kozmo a jeho dobrodružstvá – preventívny program sociálneho a emocionálneho rozvoja. Cieľom preventívneho programu je viesť deti a žiakov k vzájomnej tolerancii a prijímaniu odlišnosti druhých bez násilných a traumatických reakcií. Program je nástrojom, prostredníctvom ktorého dokážeme s deťmi a žiakmi lepšie hovoriť o témach násilia a šikanovania zážitkovou formou, pričom sa rešpektuje individualita každého dieťaťa a žiaka. Počas programu sa deti a žiaci učia byť tolerantnými, priateľskými a zodpovednými bytosťami.
Program sa zameriava na nasledovné témy:
• posmievanie
• šikanovanie
• vyčleňovanie z kolektívu kvôli sociálnemu zázemiu, farbe pleti alebo fyzickým odlišnostiam
Trvanie: 10 stretnutí (1 stretnutie 45 – 90 minút, podľa dohody)

Poruchy príjmu potravy – preventívny program zameraný na zvýšenie informovanosti o diagnózach na spektre porúch príjmu potravy a o vzniku týchto ochorení.
Ciele programu:
• edukácia žiakov o racionálnom stravovaní a podpora zdravého vzťahu k jedlu
• vedenie žiakov ku kritickému mysleniu na internete a sociálnych sieťach v témach stravovania, zmien hmotnosti a sebaobrazu
• podpora neutrálneho až pozitívneho vzťahu žiakov k svojmu telu
• vyvrátenie mýtov spojených s poruchami príjmu potravy, ktoré komplikujú vyhľadanie pomoci, bránia dotknuté osoby zdôveriť sa a tých, ktoré môžu na mládež pôsobiť lákavo (napr. predstava mentálnej anorexie ako ekvivalentu chudnutia)
• podpora schopnosti žiakov pomôcť svojim rovesníkom, u ktorých si všimnú príznaky PPP
• destigmatizácia duševných porúch
• podpora tému body shamingu a na telo zameranej šikany a podpora predchádzania tohto javu
Trvanie: 6 stretnutí (1 stretnutie 45 minút )

Šikanovanie – preventívny program na zlepšenie sociálnej klímy v triede, ktorý sa realizuje po vykonaní sociometrického rozboru triedy – odhalenie možných prípadov šikanovania.
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút

Drogy: čo s tým? – preventívny program primárnej prevencie:
realizuje sa na základe zistených skutočností a spracovaných odporúčaní po diagnostike zameranej na skúsenosti žiakov s legálnymi, ale aj s nelegálnymi drogami.
Trvanie: 8 stretnutí po 90 minút

FRED – preventívny program sekundárnej prevencie:
realizuje sa ako včasná preventívna intervencia a je určený pre žiakov, ktorí majú prvé skúsenosti s drogami (napr. boli zachytení políciou alebo pristihnutí v škole, alebo nahlásení rodičmi).
Trvanie: 5 stretnutí po 90 minút (4 – 10 žiakov v skupine)

O duševnom zdraví a chorobe – preventívny program zameraný na témy a problémy duševného zdravia v súčasnom svete. Duševné ochorenia sú stále pre väčšinu ľudí veľkou neznámou. Psychické problémy si väčšina ľudí necháva pre seba, hanbí sa niekomu zdôveriť, vyhľadať pomoc odborníka, pričom spokojnosť s vlastným životom, schopnosť tešiť sa, zapojiť sa do spoločnosti, prispôsobiť sa jej požiadavkám a celková kvalita života, závisia v značnej miere od duševného zdravia. Duševné zdravie ovplyvňuje aj telesné zdravie a schopnosť človeka prekonávať rôzne formy záťaží.
Jednotlivé stretnutia budú venované týmto témam:
• Som normálny(a)?
• Smútok a depresia
• Priateľov si vyberáme, rodinu nie
• Záťažové situácie a ich zvládanie
• Poruchy príjmu potravy
Trvanie: 5 stretnutí po 90 minút (interval: 1x za 2 – 3 týždne)

Program rozvoja sociálnych zručností  žiakov a študentov – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
• Sebapoznávanie, sebauvedomovanie a sebahodnotenie
• Emocionalita, rozvíjanie emocionality
• Komunikácia a jej význam v interpersonálnych vzťahoch
• Poznávanie druhých, ich akceptácia, stereotypy a predsudky
• Empatia a jej význam pri riešení interpersonálnych problémov
• Schopnosť vytvárať a udržiavať vzťahy (rodičia, súrodenci)
• Vzťahy medzi rovesníkmi – kamarátstvo a priateľstvo
• Vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi
• Sociálne problémy, sociálna izolovanosť
• Schopnosť rozhodovať sa. Tvorivosť a iniciatíva
• Spolupatričnosť a kooperácia
• Sociálne zručnosti a sociálne zvládanie (coping)
• Sebakontrola a sebamonitorovanie vlastného správania
• Rešpektovanie individuálnych odlišností a rozdielov podmienených rodom a etnicitou; tolerancia
• Hodnotová orientácia a hodnotový systém
• Moja cesta životom – orientácia na budúcnosť
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút       

Program rozvoja komunikačných zručností – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
• Sebapoznávanie, empatia a intuícia
• Model komunikačného procesu – podstata komunikácie
• Príčiny nedorozumení v komunikácii
• Aktívne počúvanie, jeho prejavy a význam, bariéry pri počúvaní, stupne aktívneho počúvania, parafrázovanie, nácvik
• Zložky komunikácie – verbálna a neverbálna
• Princípy a techniky efektívnej komunikácie
• Asertívna komunikácia
• Komunikačné rampy
• Kladenie otázok, chyby pri kladení otázok, nevhodné typy otázok
• Námietky a argumentácia
• Desatoro efektívnej komunikácie
• Techniky na zvládnutie stresu
• Riešenie konfliktných komunikačných situácií
• Trénovanie komunikačných zručností v modelových situáciách
• Zásady poskytovania a prijímania spätnej väzby, nácvik
• Komunikácia s využitím IKT, výhody a riziká
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút

Program efektívneho riešenia konfliktov v školách – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
• Definícia konfliktu
• Negatívne vplyvy konfliktov na osobnosť človeka
• Možnosti riešenia konfliktov z hľadiska komunikácie – konštruktívny, deštruktívny konflikt
• Pravidlá úspešného riešenia konfliktov
• Asertivita ako jeden zo spôsobov riešenia konfliktov
• Základné princípy asertívneho správania
• Sebapresadzovanie bez obmedzovania druhých
• Asertívne správanie – súčasť komunikácie a prevencie konfliktov
• Asertívne správanie a jeho miesto vo vzťahoch
• Nácvik asertívneho správania
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút

Program rozvoja multikultúrnej tolerancie – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
• Stereotypy, predsudky – príčiny intolerancie
• Rasizmus, xenofóbia, extrémizmus v každodennej praxi
• Menšiny a ich postavenie v spoločnosti – ja, ako člen menšiny
• Vytváranie a posudzovanie postojov
• Význam akceptácie a tolerancie v multikultúrnom prostredí
• Empatia ako prostriedok zvládania možných negatívnych reakcií
• Nácvik prosociálnych zručností
Trvanie: 5 stretnutí po 90 minút