Ponuka pre SŠ:
pre pedagogických a odborných zamestnancov

Poradenstvo, odborné a metodické konzultácie
pre pedagogických zamestnancov SŠ, školských špeciálnych pedagógov, odborných zamestnancov SŠ, výchovných poradcov, koordinátorov prevencie, školské podporné tímy, rodičov a zákonných zástupcov:
- ku Katalógu podporných opatrení so zameraním na výber, aplikovanie a vyhodnotenie efektívnosti konkrétneho podporného opatrenia vo výchovno-vzdelávacom procese v najlepšom záujme žiaka a s ohľadom na podmienky SŠ, ktorú žiak navštevuje
- k systému podporných opatrení v súlade s princípmi multidisciplinárneho prístupu a inkluzívneho vzdelávania
- k využitiu vybraných metód a nástrojov plánovaného a realizovaného pedagogického alebo orientačného diagnostikovania v kontexte systému podporných opatrení vrátane tvorby metodických materiálov
- k analýze, interpretácii a v rámci multidisciplinárnej spolupráce implementácii získaných výsledkov diagnostikovania do výchovno-vzdelávacieho procesu a k ich zaznamenaniu do relevantných dokumentov
- k výchove a vzdelávaniu žiakov SŠ vrátane výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
- k výchove a vzdelávaniu žiakov SŠ so zdravotným postihnutím, zdravotným znevýhodnením a žiakov s nadaním
- k objasneniu záverov a vysvetleniu odborných termínov a pojmov diagnostickej správy z vyšetrení dieťaťa (psychologické, špeciálnopedagogické, logopedické vyšetrenie – NKS)
- k vypracovaniu IVP pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, zdravotným postihnutím a nadaním
- k realizácii terapeutických, intervenčných a preventívnych programov pre žiakov vrátane tvorby metodických materiálov
- k riešeniu sociálno-patologických javov, formovaniu postojov k zdravému spôsobu života a mentálnemu zdraviu žiakov, pozitívneho ovplyvňovania deficilného, disociálneho a asociálneho správania
- k prevencii a možnej intervencii v prípadoch násilia na deťoch a syndrómu CAN
- ku kariérovej výchove a kariérovému poradenstvu so zameraním na riadenie a plánovanie vlastnej profesijnej a vzdelávacej dráhy a kontinuálne utváranie svojho života
Poradenstvo, odborné a metodické konzultácie vieme zrealizovať aj na triednych, resp. celoškolských rodičovských združeniach.
Odborno-metodické semináre
Odborno-metodické semináre pre pedagogických zamestnancov SŠ, školských špeciálnych pedagógov, odborných zamestnancov SŠ, školské podporné tímy, rodičov a zákonných zástupcov na témy:
- Správa z diagnostiky a rediagnostiky s podpornými opatreniami – objasnenie úrovní podpory a podporných opatrení
- Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti a kritického myslenia
- Agresia, agresivita v správaní žiakov
- Sú vaše deti na internete v bezpečí?
- Aktuálne informácie v oblasti kariérovej výchovy a kariérového poradenstva
- Uplatnenie žiakov na trhu práce
- prípadne na ďalšie témy – podľa požiadaviek
Psychologická starostlivosť
Psychologickú starostlivosť pre pedagogických zamestnancov podľa §79 Zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov formou stretnutí v oblastiach:
- Prejavy, vlastnosti, procesy osobnosti
- Sociálna klíma školy, atmosféra v pedagogickom zbore
- Náročné životné situácie a ich prežívanie
- Osobnosť – temperament, charakter, vlastnosti
- Vyhorenie a stres u pedagogických zamestnancov
Cieľová skupina: všetci pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 1 stretnutie (90 minút a viac, podľa dohody)
Okrem ponúkaných tém vieme zrealizovať psychologickú starostlivosť pre pedagogických zamestnancov aj na iné témy – podľa dohody a požiadaviek pedagogických zamestnancov (napr. Komunikačné zručnosti, Riešenie konfliktov,…).
Súčasťou psychologickej starostlivosti o pedagogických zamestnancov sú aj preventívne aktivity pre pedagogických zamestnancov a preventívne programy pre pedagogických zamestnancov.
Preventívne aktivity
Odborné preventívne vzdelávacie aktivity a intervenčné metódy informatívneho a zážitkového charakteru realizované formou prednášky, besedy, zážitkovej aktivity s možnosťou vyhodnotenia vlastného stavu a situácie prostredníctvom stručných dotazníkov (sebadiagnostika), ako aj s možnosťou praktických nácvikov konkrétnych situácií, na nasledovné témy:
- Stres, jeho vplyv na vlastný pracovný výkon a životný štýl
- Syndróm vyhorenia u pedagogických zamestnancov
- Agresivita v nás – možnosti jej zvládania
- Závažné životné zmeny a ich následky – možné reakcie v jednotlivých vekových obdobiach na náročné životné situácie
- Krízové situácie a spôsoby ich riešenia
- Smútok či depresia – rozpoznávanie prejavov a možnosti pomoci
- Deň prevencie proti týraniu detí (19.11.) – príznaky týrania, zneužívania a šikanovania žiakov, charakteristika žiaka so syndrómom CAN, možnosti odhalenia, spôsoby riešenia
- Nadané deti – identifikácia, charakteristika a starostlivosť o nadané deti
- Syndróm ADD, ADHD – symptómy, príčiny, možnosti pomoci
- Žiak s poruchami správania – diagnostické kritériá a ich prejavy v praxi
- Konflikty so žiakmi – charakteristika, nácvik rôznych spôsobov riešenia, typy osobnosti žiaka podľa riešení konfliktov, prevencia konfliktov
- Skupinová dynamika v triede – trieda ako sociálna skupina, jej štruktúra, skupinová dynamika
- Sociálna klíma školskej triedy, školy a jej význam vo výchovno-vzdelávacom procese
- Záškoláctvo – prevencia a spôsob riešenia
- Vplyv drog na psychiku človeka – dopad zneužívania jednotlivých druhov drog
- Žiak pod vplyvom návykových látok – rozpoznanie príznakov
- Poruchy príjmu potravy – mentálna anorexia, bulímia
- Aktuálne otázky sexuálnej výchovy detí a mládeže
Cieľová skupina: všetci pedagogickí zamestnanci
Trvanie:
- prednáška (1 – 2 hodiny)
- prednáška, sebadiagnostika (3 hodiny)
- prednáška, praktický nácvik riešenia konkrétnych prípadov (3 hodiny)
- prednáška, sebadiagnostika, praktický nácvik riešenia konkrétnych prípadov (4 hodiny)
Diagnostika tried alebo skupín žiakov (výsledkom uvedených diagnostík je písomná správa s konkrétnymi odporúčaniami na prácu s danou triedou, resp. skupinou žiakov, ako aj podrobný rozbor výsledkov s triednym učiteľom, výchovným poradcom, koordinátorom prevencie, školským podporným tímom):
- Diagnostika učebných štýlov jednotlivých žiakov a tried – zistenie učebných štýlov žiakov s odporúčaniami pre vyučujúcich (prípadná zmena vlastného vyučovacieho prístupu z dôvodu zefektívnenia vyučovania)
- Diagnostika pocitov žiakov o úrovni ich školskej zaťaženosti a možného preťaženia či zažívania stresu
- Diagnostika sociálnej klímy triedy – sociometria, sociálna klíma, zisťovanie rolí žiakov v triede, sociálna vylúčenosť
- Diagnostika šikanovania – zisťovanie možných prípadov narušovania vzťahov medzi žiakmi v triedach
- Diagnostika skúseností žiakov s legálnymi, ale aj s nelegálnymi drogami – odporúčania pre preventívnu činnosť v danej triede
Preventívne programy
Preventívne programy realizované ako ucelené súbory aktivít s využívaním príslušných manuálov a s určeným počtom a postupnosťou sedení (5 – 6 stretnutí).
O duševnom zdraví a chorobe – preventívny program zameraný na témy a problémy duševného zdravia v súčasnom svete.
Duševné ochorenia sú stále pre väčšinu ľudí veľkou neznámou. Psychické problémy si väčšina ľudí necháva pre seba, hanbí sa niekomu zdôveriť, vyhľadať pomoc odborníka, pričom spokojnosť s vlastným životom, schopnosť tešiť sa, zapojiť sa do spoločnosti, prispôsobiť sa jej požiadavkám a celková kvalita života, závisia v značnej miere od duševného zdravia.
Duševné zdravie ovplyvňuje aj telesné zdravie a schopnosť človeka prekonávať rôzne formy záťaží.
Jednotlivé stretnutia budú venované týmto témam:
- Som normálny(a)?
- Smútok a depresia
- Efektívne riešenie konfliktov: učiteľ – dieťa, učiteľ – rodič
- Stres a jeho zvládanie
- Syndróm vyhorenia
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 5 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20
Termín, obsah a rozsah preventívneho programu bude pred realizáciou dohodnutý individuálne, podľa požiadaviek pedagogických zamestnancov.
Jednotlivé témy sa dajú spájať do celkov podľa konkrétnych časových možností.
Program rozvoja sociálnych zručností – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
- Sebapoznávanie, sebauvedomovanie a sebahodnotenie
- Emocionalita, rozvíjanie emocionality
- Komunikácia a jej význam v interpersonálnych vzťahoch
- Poznávanie druhých, ich akceptácia, stereotypy a predsudky
- Empatia a jej význam pri riešení interpersonálnych problémov
- Schopnosť vytvárať a udržiavať vzťahy
- Vzťahy medzi spolupracovníkmi – kamarátstvo a priateľstvo
- Vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi
- Sociálne problémy, sociálna izolovanosť
- Schopnosť rozhodovať sa. Tvorivosť a iniciatíva
- Spolupatričnosť a kooperácia
- Sociálne zručnosti a sociálne zvládanie (coping)
- Sebakontrola a sebamonitorovanie vlastného správania
- Rešpektovanie individuálnych odlišností a rozdielov podmienených rodom a etnicitou; tolerancia
- Hodnotová orientácia a hodnotový systém
- Moja cesta životom – orientácia na budúcnosť
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20
Program rozvoja komunikačných zručností – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
- Sebapoznávanie, empatia a intuícia
- Model komunikačného procesu – podstata komunikácie
- Príčiny nedorozumení v komunikácii
- Aktívne počúvanie, jeho prejavy a význam, bariéry pri počúvaní, stupne aktívneho počúvania, parafrázovanie, nácvik
- Zložky komunikácie – verbálna a neverbálna
- Princípy a techniky efektívnej komunikácie
- Asertívna komunikácia
- Komunikačné rampy
- Kladenie otázok, chyby pri kladení otázok, nevhodné typy otázok
- Námietky a argumentácia
- Desatoro efektívnej komunikácie
- Techniky na zvládnutie stresu
- Riešenie konfliktných komunikačných situácií
- Trénovanie komunikačných zručností v modelových situáciách
- Zásady poskytovania a prijímania spätnej väzby, nácvik
- Komunikácia s využitím IKT, výhody a riziká
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20
Program efektívneho riešenia konfliktov v školách – preventívny program zameraný na nasledovné témy:
- Definícia konfliktu
- Negatívne vplyvy konfliktov na osobnosť človeka
- Možnosti riešenia konfliktov z hľadiska komunikácie – konštruktívny, deštruktívny konflikt
- Pravidlá úspešného riešenia konfliktov
- Asertivita ako jeden zo spôsobov riešenia konfliktov
- Základné princípy asertívneho správania
- Sebapresadzovanie bez obmedzovania druhých
- Asertívne správanie – súčasť komunikácie a prevencie konfliktov
- Asertívne správanie a jeho miesto vo vzťahoch
- Nácvik asertívneho správania
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci
Trvanie: 6 stretnutí po 90 minút
Počet účastníkov v skupine: 15 – 20